KONSERTIT
5.2.2020 klo 19 Balderin sali
RÖDBERG LEIPZIGISSA
Ensimmäinen konserttimme keskittyy Leipzigin musiikkielämään ja on samalla Rödberg-trion levynjulkaisukonsertti! Antti Tikkasen, Markus Hohdin ja Joonas Ahosen muodostama trio on ollut pystyssä vuodesta 2010, jolloin se debytoi Vantaan musiikkijuhlilla ja on sen jälkeen esiintynyt aina kun sen jäsenten aikataulut sallivat. Trio keskittyy nimenomaan suolikielin ja fortepianoin esitettävään ohjelmistoon.
Felix ja Fanny Mendelssohn olivat molemmat lahjakkaita säveltäjiä, ja arvostivat suuresti toisiaan. Ajalle tyypillisesti Fannyn säveltäjänuraa ei katsottu yhtä hyvällä kuin veljensä, ja Fannyn sävellyksiä julkaistiin Felixin nimissä. Felix asettui 26-vuotiaana Leipzigiin ja hänestä tuli suuri hahmo paikallisessa musikkielämässä. Hän johti Gewandhaus-orkesteria sekä perusti konservatorion, jonne keräsi samanhenkisiä kollegoita opettajiksi.
Festivaalin teemasäveltäjien ympärillä pyöri tärkeitä viulistihahmoja: Ferdinand David esitti Felixin viulukonserttoa, Joseph Joachim oli hieman yllättäen Lisztin orkesterin konserttimestari Weimarissa, vaikka oli Schumannien ja Mendelssohnien läheinen ystävä. Clara Schumann oli kaupungin pianistisupertähti, joka valitsi Mendelssohnin leirin ja vihasi intohimoisesti Lisztiä!
Ohjelma:
Fanny Mendelssohn: Pianotrio d-molli, op. 11
Ferdinand David: Romanssi, op. 28 nro 4
Clara Schumann: Romanssi, op. 22 nro 3
Joseph Joachim: Romanssi, op. 2 nro 1
Felix Mendelssohn: Pianotrio c-molli, op. 66
Rödberg-trio:
Antti Tikkanen, viulu
Markus Hohti, sello
Joonas Ahonen, piano
Eriikka Maalismaa, viulu
Emil Holmström, piano
Lotta Emanuelsson, teosten esittely
7.2.2020 klo 19 Balderin sali
CONSERVATOIRE SUPÉRIEUR
Kuten Mendelssohn, Gabriel Fauré oli merkittävä henkilö konservatorioiden historiassa. Siinä missä Mendelssohn oli konservatiivi, jonka oppilaat jatkoivat opettajansa viitoittamalla tiellä, Faurén oppilaat eivät kokeneet velvoitetta rajoittautua liikaa opettajansa sävelkieleen. Oppilaiden tyylien kirjo oli huikea: Georges Enescu, Claude Debussy, Nadia Boulanger, Maurice Ravel, Florent Schmitt… Ravel muisti opettajansa olleen erityisen avoin tyyleille ja ideoille, vaikka yleinen ilmapiiri Ranskan musiikkielämässä oli usein rajoittunut.
Ohjelma:
Gabriel Fauré: Pianotrio d-molli, op. 120
Georges Enescu: Impromptu Concertant viululle ja pianolle
Nadia Boulanger: Trois pièces sellolle ja pianolle
Felix Mendelssohn: Jousikvintetto nro 2 B-duuri, op. 87
Pablo Hernán Benedí, viulu
Eriikka Maalismaa, viulu
Hanna Pakkala, alttoviulu
Pisku Ristiluoma, alttoviulu
Anna Westerlund, sello
Markus Hohti, sello
Joonas Ahonen, piano
Emil Holmström, piano
Lotta Emanuelsson, teosten esittely
8.2.2020 klo 15 Balderin sali
PÄÄTÖSBILEET WEIMARISSA
Viimeinen konserttimme on iloinen sekoitus konservatoriojärjestelmän historiaa. Weimarissa vaikuttanut Franz Liszt keräsi ympärilleen uudistusmielisiä hahmoja, joista eräs Richard Faltin päätyi Suomeen. Faltinin kautta Suomessa alettiin luoda yhteyksiä saksalaiseen konservatoriomaailmaan.
Camille Saint-Saëns oli ensimmäisiä ranskalaisia muusikoita, jotka olivat kiinnostuneita ajan saksalaisesta progressiivisesta musiikista, etenkin Wagnerista ja Lisztistä. Hän herätti huomiota tuomalla näitä tuulia pieneen kouluunsa École Niedermeyer, ja hänen oppilaansa Fauré vei edelleen uutta ajattelua johtamaansa Pariisin konservatorioon.
Faurén viimeiseksi teokseksi jäänyt jousikvartetto päättää festivaalin. Jo pitkään sairastellut säveltäjä kuoli keuhkokuumeeseen vain 2 kuukautta sävellystyön päätyttyä.
Ohjelma:
Liszt–Saint-Saëns: Orfeus, sinfoninen runo, sov. pianotriolle
Ferruccio Busoni: Finnische Volksweisen nro 1 pianolle nelikätisesti
Richard Wagner: Lentävä Hollantilainen -alkusoitto pianolle nelikätisesti, sov. Claude Debussy
Lili Boulanger: Nocturne&Cortege viululle ja pianolle
Gabriel Fauré: Jousikvartetto op. 121
Pablo Hernán Benedí, viulu
Eriikka Maalismaa, viulu
Hanna Pakkala, alttoviulu
Anna Westerlund, sello
Markus Hohti, sello
Joonas Ahonen, piano
Emil Holmström, piano
Lotta Emanuelsson, teosten esittely